Ons onderwijs is gebaseerd op 3 pijlers:
zelfsturing, coöperatieve strategieën en proactieve participatie.

Wij zijn een Go! school in Edegem, werkend vanuit een vernieuwend onderwijsconcept. We bereiden onze leerlingen voor op een maatschappij die snel verandert en de uitdagingen die hiermee gepaard gaan. Om deze aan te gaan, hebben we verschillende competenties nodig. Naast basisvaardigheden zoals lezen, taal en rekenen moeten onze leerlingen beschikken over specifieke vaardigheden, de ‘21th Century Skills’. Kritisch en creatief denken, samenwerken, communiceren, mediawijsheid,… Een leven lang leren… met goesting! Benieuwd naar meer?

Leerlingen worden de regisseurs van hun eigen leerproces en worden daarbij geholpen door de leerkracht. Autonomie waar het kan, ondersteuning waar aangewezen en sturing wanneer het moet. Ze plannen hun werk zelf in en sturen hun aanpak bij. Ze monitoren als het ware de activiteiten, controleren permanent hun eigen processen en bepalen een plan van aanpak. Vanaf de jongste kleuters reiken we leerlingen leerstrategieën aan die bijdragen tot het bereiken van (leer)doelen en worden leerlingen uitgedaagd om deze kritisch te benaderen en te evalueren om later zelfsturend aan de slag te gaan. Denk- en leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden en motivatie zijn indicatoren die kenmerkend zijn voor zelfgestuurd leren. Niet alleen bevordert dit de leerprestatie bij leerlingen, maar het is ook een zeer belangrijk onderdeel van ondernemend leren.

Blik is zelfsturend

Blik is coöperatief

Leerlingen leren niet enkel door zichzelf aan te sturen, maar ook door de interactie met elkaar. Leerlingen die nood hebben aan extra uitleg en aanmoediging, krijgen deze niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar. Leerlingen die de leerstof uitleggen aan anderen, zorgen er op deze manier voor dat ze zelf de inhouden op een hoger niveau verwerken. Bij coöperatief leren is positieve wederzijdse afhankelijkheid essentieel. Leerlingen beseffen dat ze elkaar nodig hebben om een opdracht met succes uit te voeren. De leerlingen weten dat de inspanning van elk groepslid de hele groep ten goede komt. De groep draagt zorg voor elkaar. Coöperatief leren zorgt ervoor dat alle leerlingen elkaar versterken bij het leren, ongeacht hun niveau. Door coöperatief leren zetten we elke leerling in zijn kracht. Hierdoor stijgt het zelfvertrouwen en de betrokkenheid. Daarnaast leren de leerlingen veel en van elkaar. Het worden ‘slimme’ teamspelers.

Blik is proactief

Onder proactief verstaan we het inzetten van o.a. innovatief, creatief en ‘out of the box’ denken. We leggen de focus op kritisch en probleemoplossend denken waarbij de leerlingen flexibel omgaan met problemen en uitdagingen. We leren de leerlingen om door een creatieve bril te kijken. Door anders te kijken, zie je meer. Door anders te denken, leer je meer. Ze leren dat er altijd meer dan één manier is om iets te denken of te doen.