FAQ Werking

• Heeft elke leerling een iPad of laptop nodig?

Neen. Het is helemaal niet de bedoeling om de volledige werking online aan te bieden. Als we onze leerlingen willen klaarstomen voor de toekomst moeten we wel inzetten op ICT-vaardigheden. Dit gaat echter hand in hand met het werken in schriften en het lezen van boeken!

• Bepalen de leerlingen zelf wat ze gaan doen?

Neen. Het is een samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht legt belangrijke momenten vast in de planning waarop instructie wordt gegeven (lesgeven). De verwerking van de leerstof kunnen leerlingen inplannen. Leerlingen worden hierbij geholpen door de leerkracht. Leerlingen kunnen dit niet vanzelf. Dit moet aangeleerd worden. Daarom starten wij reeds bij de instappers met het plannen van kleine activiteiten om tot zelfstandige leerlingen te komen die regisseur zijn van hun eigen leerproces. Leerlingen krijgen les van een rekenjuf en een taalmeester. Dit zijn vooral instructiemomenten. Nadien kunnen ze bij een andere juf naar het openleercentrum gaan voor zelfstandig werk.

• Hoe pakken jullie niveauverschillen aan?

Instructies worden op niveau van een leerjaar aangeboden. Het kan wel zijn dat er bepaalde leerlingen instructie volgen van een groep hoger of lager. We zorgen uiteraard voor voldoende differentiatie. Leerlingen met extra onderwijsbehoeften worden goed ondersteund. Leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken worden ook niet vergeten. Zo krijgen we elke week hulp in de klas van een juf die voor uitdagende opdrachten zorgt en kunnen leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben, aansluiten bij de ‘Blikvangers’. Deze groep komt wekelijks samen om projecten uit te diepen. Experimenteren, bedenken, ontwikkelen, vormgeven, presenteren, evalueren,… next level!

• Wordt er nog lesgegeven?

Zeker. De hoofdactiviteit is nog steeds lesgeven. We zetten hard in op instructie. Hiervoor gebruiken we de methodiek van EDI (expliciete directe instructie). Pas wanneer de leerlingen de leerstof begrepen hebben en klaar zijn om deze te verwerken, kunnen ze in het openleercentrum aan de slag. Kiezen de leerlingen ervoor om bij de leerkracht te blijven, kan dit uiteraard ook. Ook pré-teaching en verlengde instructie zijn methodieken die worden toegepast. Bij de kleuters wordt EDI niet toegepast.

• Kunnen de Groene Blikjes (peuters) nog een dutje doen?

Wij hebben geen slaapklasje op school. Blikjes die ‘s middags nog een dutje doen, kunnen een halve dag blijven. Uiteraard voorziet de juf wel ruimte in de klas waar onze kleinsten even kunnen rusten. Wij ondervinden hier geen problemen mee.

• Wat is de visie rond straffen en belonen?

We gaan altijd in dialoog met onze Blikjes en Blikkers. Dit wil niet zeggen dat -in extreme situaties- leerlingen niet onttrokken kunnen worden uit de groep. Even afkoelen in een time-out zone (in overleg met de leerling) om nadien het gesprek aan te gaan. Wij geloven sterk in een open communicatie. Leerling-leerling, leerling-leerkracht-leerkracht-leerkracht-,ouder-leerkracht,…

• Is er levensbeschouwing?

Vanaf het eerste leerjaar (Oranje Blikkers) kunnen leerlingen kiezen uit verschillende overtuigingen. Momenteel hebben we op Blik Rooms-katholieke godsdienst, niet-confessionele zedenleer en Islam. De leermeesters worden -zoals op alle scholen van Go!- beoordeeld door inspecteurs levensbeschouwing.

• Hebben de leerlingen voldoende rustmomenten?

Gedurende de dag hebben kleuters momenten waarop ze in de kring hun leerproces overlopen met de juf. Ook gaan ze regelmatig naar buiten om activiteiten te doen. Het is zeker niet de bedoeling dat alle kleuters steeds in de ruimte aanwezig zijn. We voorzien ook relaxatie- en yogamomenten in de stille werkruimte. In de lagere school hebben we verschillende ruimtes waar kinderen hun werk kunnen maken. Samen met een andere leerling, in groep of individueel? Het kan allemaal. Zo kunnen we onze ruimtes indelen in verschillende zones om rustige werkplekken te creëren. In de stille werkruimte mag helemaal niet gepraat worden. Daar kunnen de leerlingen in stilte gaan werken.

• Hoe gaan jullie om met zindelijkheid?

Dit is een proces waar alle instappers doorheen moeten. Als uw peuter nog niet zindelijk is, zullen ouders en leerkracht een gepaste methode afspreken die zowel thuis als op school wordt toegepast. Wij verwachten dus dat ouders thuis ook werken rond zindelijkheid en volgens dezelfde methodieken zoals die in de klas worden toegepast. Dit is een ‘samen’ verhaal.