FAQ Visie

• Waarvoor staat S.T.O.P.?

Blik gaat voor duurzame mobiliteit en zet zijn schouders onder het STOP-principe. Dat principe bepaalt de rangorde van wenselijke vervoerwijzen: “S” staat voor “stappen (voetgangers), “T” staat voor “trappen” (fietsers), “O” voor openbaar vervoer (collectief vervoer) en “P” (van privé) voor individueel gemotoriseerd vervoer.
    Klik hier voor meer info.

• Bepalen de leerlingen zelf wat ze gaan doen?

Neen. Het is een samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht legt belangrijke momenten vast in de planning waarop instructie wordt gegeven (lesgeven). De verwerking van de leerstof kunnen leerlingen inplannen. Leerlingen worden hierbij geholpen door de leerkracht. Leerlingen kunnen dit niet vanzelf. Dit moet aangeleerd worden. Daarom starten wij reeds bij de instappers met het plannen van kleine activiteiten om tot zelfstandige leerlingen te komen die regisseur zijn van hun eigen leerproces. Leerlingen krijgen les van een rekenjuf en een taalmeester. Dit zijn vooral instructiemomenten. Nadien kunnen ze bij een andere juf naar het openleercentrum gaan voor zelfstandig werk.

• Wat na Blik? Kunnen de leerling aansluiten in het middelbaar?

Zeker. Leerlingen die afstuderen aan Blik hebben een rugzak vol vaardigheden die ze kunnen inzetten in het middelbaar. Het maakt niet uit of je een richting kiest met talen of wetenschap. Gedurende 6 jaar heb je geleerd om de 21e eeuwse vaardigheden toe te passen op het juiste moment als daar om wordt gevraagd. Daarom komt dat middelbare scholen van scholengroep Fluxus zich aan het reorganiseren zijn om een antwoord te bieden op scholen die meer zelfsturend aan de slag gaan.

• Hebben jullie een zorgbeleid?

Zeker. Het zorgbeleid is gebaseerd op HGW (handelingsgericht werken). Samen met clb, ondersteuningsteam en het team van Blik is dit document tot stand gekomen. Voor meer info kan u ook steeds contact opnemen met het clb.

• Werken jullie zoals Freinet, Dalton of Montessori?

Neen. We zijn vertrokken van studies die men over onderwijs heeft gedaan. Wetenschappers hebben onderzocht welke aanpak leerwinst oplevert en welke minder. Uit al deze onderzoeken hebben we 3 pijlers gekozen waarvan bewezen is dat leerlingen beter tot leren komen. Er zijn ook technieken bij die methodescholen toepassen. Wij volgen echter niet alle technieken van verschillende methodescholen. Als (bv.) Freinetschool ben je verplicht om de pedagogische visie van Freinet te volgen. Wij hebben gekozen om dit niet te doen en dus ook niet de naam van Freinet te dragen. Dit omdat we niet alle Freinettechnieken toepassen. We zijn dus ook geen methodeschool.

• Wij voeden onze dochter tweetalig op. Is dat een probleem?

Uiteraard niet! Wij zien hier alleen maar voordelen in. Ondertussen zijn we met zo’n 150 leerlingen. Heel wat leerlingen spreken thuis Frans maar er zijn er ook die Italiaans, Engels, Marokkaans, Indisch,… spreken. Uiteraard spreken onze leerkrachten Nederlands en wordt er op school onder de leerlingen ook Nederlands gesproken. Maar zoals gezegd. We vinden andere talen en culturen een verrijking voor onze school.

• Wat wordt er van de ouders verwacht?

We hebben geen overkoepelend oudercomité. We werken met werkgroepen. Ouders kunnen vrijblijvend kiezen voor een bepaalde werkgroep. Steek je graag de handen uit de mouwen? Dan is werkgroep MOS (milieu op school) misschien iets voor u. Organiseer je graag feesten? Dan hebben we werkgroep Feest. Werkgroep verkoop gaat op zoek naar twee acties om geld in het laadje te brengen. We hebben ook een werkgroep SOCU. Deze groep denkt mee na over sociaal en culturele activiteiten. Er zijn ook ouders die wekelijks fruit komen snijden, na elke vakantie komen kriebelen (luizenjacht), foto’s komen trekken, het zwemmen begeleiden of gewoon meehelpen bij een project omdat ze daar toevallig veel over weten. Je kiest als ouder dus zelf wat uw inbreng is.

• Mijn zoon heeft 3 jaar traditioneel kleuteronderwijs gehad. Gaat hij kunnen volgen in het eerste leerjaar?

Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste kleuterjuffen inzetten op vaardigheden die wij extra in de verf zetten. Leerlingen zijn zeer flexibel en leren snel bij. De vaardigheden die kleuters hebben opgedaan -op Blik of een andere kleuterschool- gebruiken we om verder uit te bouwen zodat leerlingen tegen het zesde leerjaar zelfsturend aan de slag kunnen gaan. Daarbij komt dat zelfsturend leren een proces is dat begeleid moet worden door de leerkracht en dat we dit jaar na jaar opbouwen.

• Hoe gaan jullie om met zindelijkheid?

Dit is een proces waar alle instappers doorheen moeten. Als uw peuter nog niet zindelijk is, zullen ouders en leerkracht een gepaste methode afspreken die zowel thuis als op school wordt toegepast. Wij verwachten dus dat ouders thuis ook werken rond zindelijkheid en volgens dezelfde methodieken zoals die in de klas worden toegepast. Dit is een ‘samen’ verhaal.