FAQ Algemeen

• Wat zijn de schooluren?

voorbewaking vanaf 08.00 uur
    voormiddag van 08.45 – 12.20 uur
    namiddag van 13.40 – 15.20 uur
    nabewaking tot 17.00 uur
    nadien buitenschoolse opvang door Koraal (IBO)

Op Blik kan je elke dag vanaf 08.00 uur starten. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag hebben we nabewaking tot 17.00 uur. Op woensdag is er geen nabewaking maar wel IBO.

• Is er een schoolreglement?

Ja hoor. Dat kan u hier raadplegen.

• Is er buitenschoolse opvang?

Koraal organiseert buitenschoolse opvang tijdens de schoolvrije momenten op weekdagen, voor alle basisschoolkinderen woonachtig en/of schoolgaand binnen de gemeente of waarvan ouders werken binnen de gemeente.

’s Morgens vanaf 07.00 uur kan u daar terecht. ’s Avonds tot 19.00 uur. Klik hier voor meer info.

• Bereiken de leerlingen de eindtermen?

Wij zijn een GO! school. Dit wil zeggen dat wij ons houden aan het pedagogische project van GO! Ook aan de leerplannen en de eindtermen moeten wij ons houden. Op het einde van het zesde leerjaar doen wij ook mee met de OVSG toetsen. Dit zijn toetsen die door alle zesdejaars worden afgelegd om te zien of de leerstof en eindtermen bereikt zijn. We bereiken na het zesde leerjaar dezelfde eindtermen maar doen dit op een andere manier. Inzetten op betekenisvol, actief-creatief, zelfsturend, zelfregulerend, zelfontdekkend, sociaal en zelfreflecterend leren vormt onze rode draad.

• Wat na Blik? Kunnen de leerling aansluiten in het middelbaar?

Zeker. Leerlingen die afstuderen aan Blik hebben een rugzak vol vaardigheden die ze kunnen inzetten in het middelbaar. Het maakt niet uit of je een richting kiest met talen of wetenschap. Gedurende 6 jaar heb je geleerd om de 21e eeuwse vaardigheden toe te passen op het juiste moment als daar om wordt gevraagd. Daarom komt dat middelbare scholen van scholengroep Fluxus zich aan het reorganiseren zijn om een antwoord te bieden op scholen die meer zelfsturend aan de slag gaan.

• Werken jullie samen met het clb?

Ja hoor. We werken samen met het clb (centrum van leerlingenbegeleiding)

GO CLB Fluxus
    info@goclbfluxus.be
    goclbfluxus.be
    Waterheidestraat 19 – 2300 Turnhout

• Blijft de school haar kleinschaligheid behouden?

Zeker. We houden ons aan 20 leerlingen (Blikjes of Blikkers) per groep. Wanneer je zelfsturend aan de slag gaat, kunnen we niet meer leerlingen inschrijven om de kwaliteit te behouden.

• Wij voeden onze dochter tweetalig op. Is dat een probleem?

Uiteraard niet! Wij zien hier alleen maar voordelen in. Ondertussen zijn we met zo’n 150 leerlingen. Heel wat leerlingen spreken thuis Frans maar er zijn er ook die Italiaans, Engels, Arabisch, Indisch,… spreken. Uiteraard spreken onze leerkrachten Nederlands en wordt er op school onder de leerlingen ook Nederlands gesproken. Maar zoals gezegd. We vinden andere talen en culturen een verrijking voor onze school.

• Zijn jullie een 'groene' school?

Zeker. Je kan via MOS-Vlaanderen kiezen uit een aantal thema’s om rond te werken. Wij hebben gekozen voor gezondheid en buiten leren. Jammer genoeg heeft corona heel wat roet in het eten gegooid. Ondertussen hebben we samen met de ouders, werkgroep MOS, onze leerlingen en MOS-Antwerpen een dossier opgesteld om onze speelplaats helemaal MOS-proof te maken. Zo komt er een buitenklas, een amfitheater, hebben we reeds 4 konijnen waar onze leerlingen voor zorgen en heel wat toestellen om actief bezig te zijn. We zetten niet alleen in op zelfsturend leren. Outdoor education gaan we in de toekomst nog verder uitrollen. We willen rekenen, taal, muziek,… ook buiten kunnen geven. De doelstelling is om zeker elke dag 1 uur buiten les te volgen in één van de buitenklassen. Kleuters en leerlingen van de lagere school! Ook voorziet Blik elke dag fruit en een ‘gezond’ koekje.