welkom op

je blik verruimen

Sinds september 2024 deelt onze campus een nieuw hoofdstuk.
Blik en da Vinci startten een eerste graad secundair onderwijs die naadloos aansluit op de werking van Blik: welkom in Blix! Welkom in de klassen 1Ax én 2Ax!

Blix in het kort:

Blix is de tienerschool van KTA Da Vinci en onderscheidt zich door een unieke aanpak waarin coöperatief leren, zelfsturing en proactief handelen centraal staan. In kleine klasgroepen, begeleid door een vast team van leerkrachten, werken leerlingen aan de leerstof van de eerste graad. Deze persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat elke leerling intensieve ondersteuning krijgt en zich optimaal kan ontwikkelen.
Bij Blix staat de groei van elke leerling voorop. Na deze eerste graad ben je helemaal klaar voor een doorstroomrichting die perfect aansluit bij jouw talenten en interesses.
In een stimulerende en ondersteunende leeromgeving bieden we elk kind een gedifferentieerd traject aan, afgestemd op individuele sterktes en uitdagingen. Zo helpen we leerlingen uit te groeien tot veerkrachtige, zelfstandige en creatieve individuen die klaar zijn voor de toekomst.

Blix in het lang:

Bij Blix staat de ontwikkeling en groei van elke leerling centraal. Wij geloven in een onderwijsomgeving waarin coöperatief leren, zelfsturing en proactief handelen de kernwaarden vormen. Deze waarden zijn de basis voor het creëren van een stimulerende en ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

Coöperatief leren
is een essentieel onderdeel van ons onderwijs. We erkennen dat leerlingen niet alleen leren door zelfstudie, maar ook door samen te werken en te communiceren met anderen. Door samen te werken, kunnen leerlingen van elkaars kennis en ervaring profiteren en elkaar versterken. We moedigen leerlingen aan om elkaar te ondersteunen, te inspireren en te motiveren, zodat ze gezamenlijk doelen kunnen bereiken. Door positieve wederzijdse afhankelijkheid te bevorderen, begrijpen onze leerlingen dat hun individuele succes nauw verbonden is met het succes van de groep als geheel. Dit creëert een sfeer van vertrouwen, respect en samenwerking waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en kan bijdragen aan het grotere geheel.

Zelfsturing is een belangrijke vaardigheid die we onze leerlingen willen aanleren. We geloven dat leerlingen regisseurs moeten worden van hun eigen leerproces. We stimuleren hen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerdoelen, om hun leerproces te plannen en te organiseren en om keuzes te maken die passen bij hun individuele behoeften en interesses. Onze leerkrachten ondersteunen en coachen bij het ontwikkelen van zelfsturende vaardigheden én geven instructies waar het moet. We willen dat onze leerlingen in staat zijn om hun eigen leerstrategieën te ontdekken en toe te passen, om problemen op te lossen en om kritisch te denken. Door zelfsturing te bevorderen, streven we ernaar onze leerlingen voor te bereiden op een leven vol zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en levenslang leren.

Proactief handelen is een mindset die we willen cultiveren bij onze leerlingen. We moedigen hen aan om innovatief, creatief en flexibel te denken. We dagen hen uit om problemen en uitdagingen op een constructieve manier aan te pakken en actief op zoek te gaan naar oplossingen. We willen dat ze durven te experimenteren, fouten te maken en hieruit te leren. Door hen te stimuleren om buiten de gekende paden te treden, willen we hun verbeeldingskracht en kritisch denkvermogen vergroten. We leren hen dat ze de kracht hebben om verandering te initiëren en om positieve impact te hebben op hun omgeving. Met een proactieve houding zijn onze leerlingen in staat om zich aan te passen aan een snel veranderende wereld en om met vertrouwen nieuwe kansen en mogelijkheden te verkennen.

Vanuit deze kernwaarden streven we niet enkel naar academisch succes, maar ontwikkelen we onze leerlingen tot veerkrachtige, zelfstandige en creatieve individuen die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.